środa, 26 maja 2010

Dane produkcyjne

Koszt produkcji jednego czołgu T-34/85 był początkowo wyższy o 30% niż Modelu 1943, na poziomie 164 tysięcy rubli;
jednakże w 1945 spadł do 142 tysięcy. W trakcie wojny koszt czołgu spadł o połowę w stosunku do 1941, gdy wynosił 270 tysięcy rubli. W międzyczasie poziom produkcji utrzymał się mniej więcej na tym samym poziomie, a zdolność penetracji pancerza przez działo oraz grubość opancerzenia przodu jego wieży wzrosły dwukrotnie.

Do końca 1945 r. wyprodukowano około 54 tysięcy czołgów T-34:
34780 oryginalnych T-34 w latach 1940-1944
oraz kolejne 22 599 czołgów T-34/85 w latach 1944-1945.
Największym producentem była Fabryka nr 183 (UTZ) z
28 952 czołgami T-34
oraz T-34/85, zbudowanymi między 1941 a 1945.
Drugą co do wielkości produkcji była Fabryka nr 112 (Krasnoje Sormowo) w mieście Gorki
z 12 604 czołgami obu typów.
W 1946, po wojnie, zostało zbudowanych
2701 czołgów T-34,
a później zaprzestano produkcji na wielką skalę.
Została ona uruchomiona ponownie na licencji w
Polsce (1951–1955)
oraz w Czechosłowacji (1951–58), gdzie do 1956 zostało zmontowanych odpowiednio 1380 i 3185 czołgów.
Później już poza Związkiem Radzieckim przestawiono się na produkcję czołgów T-54/55, a następnie T-72. W późnych latach 60. XX w. sowiecki T-34/85 przeszedł program modernizacji (T-34M) na potrzeby eksportu i rezerwy. Wyposażono go w elementy napędowe z serii czołgów T-54/55. W ten sposób dostosowano go do ówczesnych standardów czołgów radzieckich.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz