środa, 26 maja 2010

Dzien dobry. Czy to T-34?

Rozpoznanie różnych wersji czołgu T-34 może być skomplikowane.
Odlewy wież,
powierzchowne szczegóły
i uzbrojenie różniły się w zależności od fabryki, w której zostały wyprodukowane. Nowe funkcje były dodawane w trakcie produkcji lub dopasowywane do starszych czołgów.
Uszkodzone i wyłączone z walki czołgi montowano od nowa.
Czasami dodawano do nich
wyposażenie nowszych modeli,
a nawet całkiem nowe wieże.
Niektóre egzemplarze miały także dodatkową osłonę przeciwpancerną, zrobioną z zezłomowanej stali o różnej grubości, zespawanej na kadłubie i wieży. Tak zmodyfikowane czołgi nosiły nazwę s ekranami (ros. с экранами, ‘z ekranami’)[9].

Pierwsze czołgi wyprodukowane w 1940 zostały zainstalowane wraz z radioodbiornikiem 10-RT 26E, instalowanym także na działach samobieżnych SU-100.
10-RT 26E został wkrótce zastąpiony przez model 9-RS.
Od 1953 modele T-34/85 były wyposażane w radioodbiorniki R-113 Granat.


Inne bojowe pojazdy opancerzone zbudowane na podstawie T-34

* Czołgi z miotaczem płomieni – OT-34 i OT-34/85,
wyposażone w wewnętrzny miotacz ognia,
montowany w miejsce kadłubowego karabinu maszynowego.
* PT-1 T-34/76 — Protiwominnyj Trał (trał przeciwminowy) –
czołg z trałem naciskowym,
najczęściej budowany na podwoziu T-34 Model 1943 oraz T-34/85.
* Działa samobieżne – Podwozie T-34 było używane jako podstawa dla serii dział samobieżnych:
o SU-122,
o SU-85,
o SU-100.

Po II wojnie światowej niektóre czołgi T-34 zostały wyposażone w
haubice 122 mm i były używane jako artyleria samobieżna przez wojska Syrii i Egiptu.

Produkcja wielu pojazdów wsparcia – a nawet cywilnych traktorów oraz dźwigów – budowanych na podwoziu T-34 rozpoczęła się podczas działań wojennych, a zakończyła się w latach 90. XX wieku. Zdecydowana większość z nich to przeróbki starych lub zniszczonych czołgów i dział samobieżnych.

* Czołgi mostowe – stare czołgi przebudowywane w polu lub w zakładach naprawczych. Wraki te wraz z przyczepionymi częściami mostowymi zatapiano w wodzie w dwóch rzędach na potrzeby specjalnych operacji przekraczania rzek, później zaś były wyciągane z wody i naprawiane w celu ponownego użycia.
* Wozy zabezpieczenia technicznego – podczas II wojny światowej niektóre stare czołgi były przerabiane na wozy zabezpieczenia technicznego (WZT-y) poprzez pokrycie pierścienia wieży lub dodanie nadbudówki. Po wojnie te zabiegi przetwórcze zostały sformalizowane w udanej produkcji bardziej dopracowanych modeli.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz