wtorek, 25 maja 2010

T-34 potęga i chwała




Dane podstawowe
Państwo Związek Radziecki ZSRR
Producent Charkowskie Biuro Projektowe im. Aleksandra Morozowa
Typ pojazdu czołg średni
Trakcja gąsienicowa
Załoga 4 osoby
Historia
Prototypy 1937–1940
Produkcja 1940–1958
Wycofanie 1996
Wyprodukowano ok. 84 070
Dane techniczne
Silnik 12-cylindrowy, wysokoprężny, czterosuwowy, widlasty model W-2 o mocy 500 KM (370 kW}
Transmisja mechaniczna
Poj. zb. paliwa zasadnicze 460–480 l, dodatkowe 134 l
Pancerz spawany z płyt walcowanych, grubość do 52 mm
Długość 6,68 m
Szerokość 3 m
Wysokość 2,45 m
Prześwit 0,40 m
Masa 26,5 tony
Moc jedn. 17,5 KM/tonę
Osiągi
Prędkość 53 km/h
Zasięg na szosie 300
Pokonywanie przeszkód
Brody (głęb.) 1,30 m
Rowy (szer.) 2,50 m
Ściany (wys.) 0,73 m
Kąt podjazdu 30°
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 x działo L-11 lub F-34 kal. 76,2 mm
2 x karabin maszynowy DT kal. 7,62 mm
Użytkownicy
ZSRR oraz 39 innych.

T-34
Pamiętam jak byłem w Charkowskiej Fabryce Parowozów Kominternu. Pierwszy raz go ujrzałem. Sowieci przeszli samych siebie, konstruując i produkując najlepszy na świecie czołg średni. Produkowali go w latach 1941-1958. Gdy pojawił się na froncie wszyscy, a w szczególnośći Szwaby uważały T-34 za najlepszy czołg świata. Znacząco wpłynął na wojnę. Był podstawowym czołgiem radzieckich sił pancernych w latach 1941–1945 oraz towarem eksportowym w latach następnych. Najczęściej produkowany podczas wojny, oraz drugi pod względem produkcji czołg wszech czasów, po jego następcy, serii T-54/55.
Pamiętam jak jeszcze w 1996 T-34 działczył w 27 krajów.

T-34 był rozwinięciem serii czołgów pościgowych BT. Zastąpił w eksploatacji pojazdy: BT-5,
BT-7
czołg piechoty T-26.
Solidnie wykonany i z dużą siłą ognia.
Początkowo był mało skuteczny, z powodu:
-nieergonomicznego projektu rozmieszczenia załogi,
-braku radiostacji
-niskiej użyteczności pojazdu w planowaniu taktycznym.
Rozmieszczenie dwuosobowej wieży wymagało od dowódcy pełnienia jednocześnie funkcji działonowego (charakterystyczne dla wielu sowieckich czołgów). Rozwiązanie konstrukcyjne było jednak mniej efektywne od ustawienia załóg niemieckich czołgów, których wieże mieściły trzyosobową załogę (dowódcę, działonowego i ładowniczego).

Projekt i konstrukcja czołgu były stale modernizowane. Zwiększono jego skuteczność i zmniejszono koszty produkcji. Systematycznie Sowieci wprowadzali jego nowe wersje.
Z początkiem 1944 na polach bitewnych ujrzałem T-34/85,
-z potężniejszym działem 85 mm
-wieżą zaprojektowaną dla trzech czołgistów. W 1945 uniwersalny i opłacalny w produkcji T-34 zastąpił lekkie i ciężkie czołgów, stając się kluczowym – bojowym pojazdem sowieckim. Jego ciągłe doskonalenie doprowadziło do zastąpienia go osobną serią czołgów T-54/55, budowanych do 1981 i używanych do dziś.

źródło: wiki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz